Min vardag & mycket mer.

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2010

Tankar & funderingar.

Av Frida Skoglund - 5 augusti 2010 16:15

Jag tycker inte att det finns någon speciell ålder för att två personer ska bli föräldrar, speciellt inte när man är 16+ eller ska fylla 16 eller sånt där. Visst att man har skolan att gå i under de tidiga åren, men den kan man faktiskt alltid gå tillbaka till också. Jag kan säga att jag ångrade att jag hoppade av skolan när jag fick reda på att jag var gravid, jag tänkte att "jag kommer ändå inte kunna ta igen allt och bla bla bla". Men jag kunde helt klart kunnat gått klart det året i skolan, utan problem. Men jag ska absolut gå tillbaka till skolan sen, jag ska ha ett jobb och jag ska försörja mitt barn. Jag tänker inte leva på massa bidrag, jag ska klara mig själv och det är jag helt besämd på. Jag skulle inte heller skämmas om jag skulle vara så illa tvungen att behöva leva på soc i en månad, men det kommer jag inte behöva för jag tycker själv att jag har det väldigt bra ställt. Jag kommer inte slösa mina pengar på massa onödiga saker, som mobiler, nya datorer, nya tv apparater eller sånt. Inte heller springa och köpa nya kläder varje månad, det gör jag inte nu heller. Men det kommer absolut inte bli mycket köp till mig själv, först och främst ska min älskade dotter ha mat på bordet & de pengarna som blir över ska gå till henne - ingen fråga om saken.


Jag vet att folk kan få olika uppfattningar om en tjej på 17 år snart 18 år ska bli mamma, oftast kanske deras första tanke är att "hon kommer inte klara det, hon kommer ha sitt barn som en leksak och gå ut på helgerna" eller kanske "hon har inte levt klart sitt liv?". Nej jag kanske inte hann leva livet till 100%, men jag tycker att jag har gjort det mesta av mitt liv när jag inte var gravid och önskar inte att jag hade gjort mer utav något som jag inte sedan kommer kunna att göra. Jag kommer inte heller att lämna bort min dotter varje helg för att kunna gå ut och dricka och roa mig med mina vänner, har jag valt att bli mamma och lämna mitt gamla liv bakom min rygg så har jag gjort det. Jag ångrar inte heller att jag valt att lämna det gamla och gå in i ett mer "vuxet liv", jag älskar att bli mamma och ser verkligen fram emot det. 


Jag sitter mer än gärna inne varje helg med min dotter i famnen med en fast blick på henne, hon kommer gå före allt och jag kommer nog nästan aldrig att gå ut. Äldre föräldrar går faktiskt också ut, men jag förstår inte varför det är sådant problem när de yngre ska gå ut för första gången? Jag vet att det är äldre som kan gå ut oftare än de yngre. Det finns äldre som har alkohol inblandad i vardagen bland sina barn, och inte heller till en rymlig nivå. Utan dom kan vara full väldigt ofta medans deras barn är hemma som inte alls är så gamla. 


Alla kan bli bra föräldrar, trots deras yngre. Det är ofta folk som tror att de yngre måste leva på bidrag och det ena med det andra, men likaså äldre kan också leva på dessa bidrag. Det är inte heller alla yngre som lever på bidrag, jag känner flertal som är unga föräldrar som inte lever på minsta lilla bidrag. Som också tar hand om sina barn och inte alls går ut lika ofta. Visst det finns yngre som kan gå ut lite för ofta, men varför dra alla över samma kant? 


Jag kan bara tala för mig själv, och jag vet att jag inte kommer vara ute ofta om jag ens tänker vara ute. Jag vill vara delaktig i mitt barns liv varje dag, varje minut och varje sekund. Jag vet inte varför jag skriver det här nu, när ingen har sagt något om att jag nu inte skulle klara av det. Men jag känner bara att jag vet vad jag gett mig inpå och jag kommer göra allt för den lilla och jag kommer aldrig någonsin lämna bort henne varje helg, en gång i månaden osv.. Min lilla ska veta vem sina föräldrar är och hon ska inte behövas lämnas bort gång på gång för att dom ska kunna leva sitt liv? Mitt liv tänker jag leva, tillsammans med min dotter.


 

  

 
 
Emelie

Emelie

5 augusti 2010 16:56

Jag tycker att ungdomar under 17 år borde verkligen tänka igenom vad de gör. Barn är verkligen ingen enkel sak. Utan det tar tid o lära sig, och framförallt lära sig uppfostrar barnet. Rutiner och gränser är nummer 1. i uppfostran. Jag visste redan hur jag ville göra med Lizette och visst jag är sträng jag vet det men jag vill oxå att hon ska lära sig, alla mina barn. Och jag få alltid höra hur väluppfostrade mina barn så man bli stolt trots sin unga ålder. Kärlek är oxå väldigt viktigt. Det finns två sidor av hur ett barn ska mår bra, Kärlek o uppfostran. Det funkar på mina barn. :) Okej, det sa min flickas pappa oxå, och än ha jag inte sett röken av han. Och min flicka bli 7 år i April. Hur gammal är han?? Lizettes pappa var ju ändå 5 år äldre än mig men ändå så var det jag som tog allt ansvar och jag fick ingen hjälp alls. Och sen för övrigt så är han en jävla kvinnomisshandlare. Ursäkta mitt språk men när jag tänker på honom så vill jag bara spyr. Jag hatar han för allt han ha gjort emot mig och min flicka. Tack så mkt, tyvärr så ha jag inte en susning vad det bli för namn om det är en flicka. hehe flickor är mkt svårare tycker jag. Hur känns att du snart ska bli mamma?? Finns dina föräldrar med så du få det stöd du behöver??

http://frumagnusson.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anja

5 augusti 2010 17:19

HELT rätt Frida, tycker samma sak! Bara för att vissa unga kanske inte klarar det så bra så behöver inte det gälla alla! Rätta takter dedär, du kommer klara det galant. :D

 
Nathalie

Nathalie

5 augusti 2010 17:29

Skit bra blogg asså!! Du är så härlig Frida!! Du är så äkta, har båda fötterna på jorden, så jag tror inte en sekund att du kommer att ha problem med att uppfostra din dotter!! Du kommer säkert att bli en toppen mamma!! :)

http://nathalie-malin.bloggplatsen.se

 
Chasse

Chasse

5 augusti 2010 20:19

Riktigt bra blogg, här har du em trogen läsare...

Förstår inte varför folk i fråga ska ha så mycket negativa tankar angående unga föräldrar, jag anser att man kan vara 16 och tänka som äldre allt handlar om mognad.
Jag håller tummarna för dig och hoppas att allt kommer gå bra :)
Bestämt namn än?

Ta hand om dig kram // Chasse

http://chasse.bloggplatsen.se

 
Emma

Emma

5 augusti 2010 20:50

Jag har inte läst mycket av din blogg men jag måste bara berömma dig för att du är så stark! Kan tänka mig hur det kan vara att bli en ung mamma, men vet du vad!? Du är hur stark och häftig som helst!!

Jag är inne i en period där jag älskar att läsa unga-mamma-bloggar och se på sånna tv-program. Och jag tycker ni är jätte modiga och jag tror med 100 % kärlek till barnet, så löser sig allt!


STOR KRAM TILL DIG

http://emmalou.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Skoglund - 5 juli 2011 16:25

Man glömmer totalt bort att man har en blogg när man har en liten att passa upp! Men nu slog det mig, nu när det pågår massa saker och lilltjejen lärt sig ännu mer. Så det finns mer att skriva! Theresa blir snart nio månader, den 12e och då är bara...

Av Frida Skoglund - 22 maj 2011 10:21


Ja jag tänkte bara kika in här och skriva lite om min vän, bästa dessutom - beatrice åbom. Eftersom att jag har tappat min röst och inte kan säga detta till henne, så hon hör precis varje ord så tänker jag nämligen skriva det här och dela det med fle...

Av Frida Skoglund - 14 maj 2011 12:04


Ja vad ska man börja med då? Åkte till Angelica i tisdags och kom hem i torsdags, gick super bra att vara där borta. Bara det att Theresa hade väldigt mycket att riva i, aj aj! . Så i fredags var vi till Bea en sväng, ca en timme. Sedan gick vi till ...

Av Frida Skoglund - 8 maj 2011 20:31


Som jag sa tidigare om att jag trodde att hon höll på att få en till tand, det var så rätt. När hon kom hem från Söderhamn så var det en till som tittat upp! Och jag skrev ju vad hon lärt sig, japp hon kan även numera stå UTAN stöd! Hon försöker gå o...

Av Frida Skoglund - 8 maj 2011 17:13

Igår var det dop, och det gick hur bra som helst men det var verkligen super pirrigt att stå där framme inför allt folk och speciellt de man aldrig träffat på förut. Men alla var så trevliga osv. så det släppte väldigt fort! Har inte fått bilderna än...

Ovido - Quiz & Flashcards