Min vardag & mycket mer.

Alla inlägg den 14 juni 2010

Av Frida Skoglund - 14 juni 2010 20:39

Då var ett eller nej två saker som har tryckt ner en till botten i livet skrivet även här på bloggen. Har verkligen haft ett stort problem och tyckt det varit starkt gjort att de personer som skrivit om sitt. Hade som sagt det i baktankarna under en längre tid, men nu är det gjort och där stannar det tills vidare. Kändes tungt att berätta det på ett sätt, för det var verkligen som att riva upp äldre sår.

Jag tycker det var jobbigast att få missfall, för jag ville inte förlora det barnet och hade aldrig en tanke på att ta bort det lilla livet. Men aborten var ändå jobbig, trots att det var mitt beslut att göra den trots allt. Men man går vidare i sitt liv och ska försöka att se något positivt i det negativa, men ibland är det svårt att ta sig upp eller se bort från det hemska. Jag hoppas att alla någon gång i sitt liv lyckas ta sig upp från de hål det trillat ner i, för ingen förtjänar att ligga och såras dag på dag och gång på gång.

Sen ska man tänka på vad man säger till en person som genomgått något svårt, som t.ex den kommentaren jag fick efter min abort. Man ska inte säga elaka saker om man är medveten om vad personen gått eller går igenom. Visserligen ska man inte säga elaka saker överhuvudtaget, men absolut inte till en människa som redan ligger på botten. En del tycker att "men om h*n redan är på botten, så kan h*n inte sjunka ner mer när jag säger något elakt". Man kanske inte sjunker ner mer men det är dock mycket svårare att ta sig upp från botten till toppen då istället. Så snälla, tänk på vad ni säger till folk innan ni öppnar munnen och slänger ur er massa elakt. Säger man saker när man är arg och bara slänger ur sig det men inte menar det, då kan man alltid be om ursäkt och förklara situationen bättre!


 

Av Frida Skoglund - 14 juni 2010 19:32

Då har jag skrivit några stycken om aborten, antar att inlägget blev en aning rörigt. Så nu över till missfallet.


Missfallet:

Min kompis B sa ibland "du är nog gravid" dock på ett mer skämt sätt, det var inte direkt så att det var det seriösaste. Men jag ville då minsann ändå visa för henne att jag inte alls är gravid, så lika den här gången köpte jag mig ett test. Rätt var det var så blev det är plus direkt, chockad jag blev jag så jag visste inte vad jag skulle göra nu heller mer än att jag visste att det var något jag ville behålla för jag kände bara att "tiden var inne". Jag skrev då till min kille och berättade, även han blev väldigt chockad och det var nog inte den rätta tiden att berätta då och det var inte kanske den rätta tiden för att bli gravid.


Killen skulle ut i Bollnäs dagen efter och kom till mig efteråt och mamma berättade ett & annat att hon skulle finnas där hur det än blev osv.. Vad jag kommer ihåg så blev det inte så mycket mer prat runt om det hela, men jag vet att jag då gav bort allt jag hade som kunde ge barnet någon skada till honom just då.


Jag hade ruskigt ont i magen hela kvällen och gick runt och små gnällde, och fick höra att "men så ont gör det inte". Jag tänkte inte mer på det och gav bara ett leende och tänkte "det är väl så här det kändes när man är gravid då alltså". Dagen efter när vi vaknar så har jag fortfarande då lika ont, vet inte om det var första eller andra gången jag skulle gå på toa som jag såg att jag blödde. Jag blev jätte rädd och började gråta, vad helt uppriven hela dagen och killen sa att jag inte skulle oroa mig, att det skulle bara bli värre.


Jag var så rädd för att jag skulle förlora ett till, nu på ett annat sätt när jag inte själv "gått med på det" & jag var så otroligt ledsen. Jag blödde vidare & det ville inte lägga sig, magvärken blev allt värre. Jag försökte tänka på att det inte var någon fara, att allt var bra med det lilla livet där inne och såna där tankar för att piffa upp mig själv. Men det hjälpte inte, för varje gång jag såg blodet eller kände att det kom blod så blev jag bara så otroligt ledsen och visste inte vad jag skulle göra.


Jag ringde även den här gången min kompis J, som ringde rådgivningen och berättade allt för dom & dom sa att jag skulle ligga ner och ta det väldigt lugnt. Jag tog det lugnt och trodde att det kanske skulle bli bättre, men värken fortsatt. Det var som en mensvärk, fast mycket värre och det verkligen brände i magen och det var verkligen så otroligt obehagligt. Jag har aldrig någonsin haft en sån magvärk i hela mitt liv och jag trodde nästan ett tag att jag skulle dö av smärta, det var verkligen hemskt och hur jobbigt som helst.


Efter ett tag skulle jag gå och kissa, medans jag satt och kissade så kände jag hur en verkligen mega klump bara kommer ut och även det gav en rejäl smärta. Det var flertal klumpar, jag sprang in till killen och var jätte ledsen och grät och slängde ur mig massa elakt till honom, jag var riktigt dum på honom precis som om det skulle vara hans fel. Men han var ändå min ängel och satt och tröstade mig och var verkligen det bästa stödet & det gjorde så det blev lättare. Han undrade om jag inte skulle berätta det för pappa, vilket jag senare gjorde och även han blev ledsen.


Mamma ringde till en barnmorska på måndagen och berättade allting, barnmorskan sa att det är jätte vanligt att man får missfall om man upptäcker graviditeten för tidigt. Hon sa även att det är många som får tidigt missfall, fast dom inte ens vet om att dom är gravid. Sen var det inget mer med det, jag fick inte göra som dom flesta att åka in på sjukhuset och göra undersökningar osv..
 
Det var jätte jobbigt att höra det också, så mamma åkte senare ner på apoteket och köpte ett graviditetstest för att jag skulle göra ett nytt och se om det visade positivt eller negativt. Det var negativt och jag började stor gråta och visade mamma, men det är tydligen sånt som händer.


Jag ångrar nästan att jag gjorde det där graviditetstestet som visade positivt, kändes onödigt att jag kollade eftersom jag ändå fick lida två dagar efter av ett missfall. Men det kanske på ett sätt var bättre att det var för tidigt än att det kom senare, när man börjat blivit van att vara gravid.


Jag vet att jag aldrig skulle ha tagit det här bättre än vad jag gjorde utan killen vid min sida, han gjorde så jag kom på andra tankar & lyckades få mig att må bra igen. Det här är inte heller något som jag pratar mycket om, för det har varit mycket tufft det också!


Men nu istället bär jag på det barn som var menat att komma till, som jag faktiskt blev gravid med en månad efter missfallet. Jag vet att man helst ska vänta minst tre månader & det är sånt som man känner nu i kroppen. Men jag var jätte rädd i början av den här graviditeten som jag är i nu, att det skulle vara något som gått snett! Men det är nog så det är, att det var menat att det var lillan som skulle komma till!


Tackar även för allt stöd jag fått från de personer som varit med i det här, som har vetat om det. Det har varit något jag verkligen behövt, men ett extra tack till killen.


 

Av Frida Skoglund - 14 juni 2010 17:22

Skrev ju i ett tidigare inlägg att jag skulle skriva om en period som tåg på mina krafter. Det är egentligen två olika perioder som har varit väldigt svåra att ta sig igenom, men man kan koppla det till en och samma på ett vis. Det handlar om en abort och ett missfall, vilket var riktigt tufft och jobbigt just då, det är det väl fortfarande men inte på samma sätt om man säger så. Tänker i alla fall nu börja med aborten, och missfallet ett senare inlägg som är lite kortare. Har tidigare funderat på om jag skulle skriva ut det eller inte, men jag tog nu beslutet efter mycket om och men att "äntligen" öppna mig angående något stort.

Aborten:


När jag skulle fylla 16 år eller nyss hade fyllt 16 år så fick jag reda på att jag var gravid, det var många utav mina kompisar som blev gravid den tiden & en nära vän som redan var gravid. Jag och den killen jag hade då hade väl någon gång pratat om barn, men vi visste väl inte direkt om vi skulle ha det just då vid det tillfället och om det skulle bli något så skulle det ju självklart dröja en längre tid innan. För vi hade ju inte direkt varit tillsammans betydligt länge heller & med tanke på att det var så pass kort tid in i förhållandet så vet man ju aldrig om det kommer hålla under en längre tid. Men hur som helst, jag började må illa en vacker dag och jag ringde till min syster så vi åkte ner på apoteket och köpte ett graviditetstest som senare visade negativt. Jag blev lite små chockad för det kändes ändå som att allt inte stod rätt till, trots att mensen inte hade kommit än men den var inte heller försenad & den hade inte direkt något "exakt" datum då den kom för mig förut. Jag fortsatte att må illa och hade svårt att äta vid vissa tillfällen så jag och syster beslöt oss för att vänta en vecka till och se om mensen kommit annars skjutsar hon ner mig på apoteket igen så jag kunde köpa ett nytt. Jag ville inte gå till ungdomsmottagningen, det skulle kännas så pinsamt på något sätt att gå dit så visar det negativt - så börjas deras tjat om kondom osv. osv..


Veckan efter och jag hade inte fått någon mens, ringde farfar och kom med någon dum bortförklaring för att få ihop pengar till ett nytt test. Syster skjutsade ner mig den här gången också som sagt, jag väntade ett litet tag tills jag skulle göra testet men tillslut orkade jag inte vänta längre för jag ville verkligen veta om jag var gravid eller om det var något annat som var ivägen.


Den här gången visade det positivt, jag flög upp och sprang in i rummet och upp på sängen och var helt chockad och visste inte var jag skulle ta vägen. En del av mig var glad, en del av mig var chockad och jag grät för jag var så rädd samtidigt & jag visste ju inte heller om jag skulle klara av det, samtidigt som jag inte ville bli av med bebisen. Jag tror att den första personen som jag ringde var min kompis J som jag berättade nyheten för & hon blev glad och var på UM med en annan kompis A, som sedan några sekunden efter (det kanske var före jag ringde också, kommer inte riktigt ihåg) berättade att hennes test också visat positivt. Vi var alltså tre stycken nu som skulle egentligen skulle ha fått småttingar ungefär samtidigt, jag och A skulle få rätt så tätt inpå varandra eller hur man ska säga.


Jag talade sedan om det för killen jag hade då, han blev också lika chockad men vi var väl ändå glada båda två - trots en väldigt ung ålder. Jag gick iväg till ett ställe där vi alla brukar samlas de flesta dagarna och bara umgås och prata om allt mellan himmel & jord. Sen åkte jag och A ner på apoteket och köpte två till tester, ett till varsin person. Dom två visade också positivt, när jag satt där och väntade på det där svaret var jag minst lika nervös som den gången innan även fast jag var 90% säker på att det tidigare hade visat det rätta. Jag var jätte feg när jag skulle berätta för mamma, så jag skicka ett sms "jag är gravid" och till svar tillbaka fick jag "vilken fegis du är!".. Helt rätt, jag var så rädd för att berätta för dom äldre i min familj/släkt för jag var jätte orolig för vad dom skulle tycka om det hela. Men dom tog det rätt så bra, men jag berättade inte heller för alla.


Jag och mamma åkte ner till ungdomsmottagningen och pratade med barnmorskan där och gjorde yttligare ett test, vi ville ju verkligen vara på den säkra sidan & det var också positivt. Hon föreslog att jag, mamma, killen & hans mamma skulle träffa kuratorn och prata om besluten osv.. Det gick rätt så bra, jag tror bara att vi gick dit en gång med föräldrarna och en gång utan, men jag kommer inte riktigt ihåg med tanke på att det var så otroligt längesen.


Dagen efter visste nästan hela Bollnäs om det här, syster som hade sagt att hon skulle stötta mitt/vårat beslut till 100% fick höra det. En i hennes familj ringde och frågade om hon visste om jag var gravid, för det hade gått prat om det så det hade nått fram till en och annan. Folk kom fram som jag knappt kände, som jag inte sagt något till och började prata om det här och sa grattis och det ena med det andra. Vad jag kommer ihåg så var det inte mycket negativitet runt omkring det hela. Men det dröjde inte länge tills det ändrades..


Jag gjorde någon/några veckor efter beskedet om att vara gravid slut med killen & han ville inte längre då vara en del av det hela. Så då tänkte jag att jag kommer inte klara av att uppfostra ett barn på egen hand, så ung som jag är & jag vill inte låta mitt barn vara utan en pappa för jag vet själv hur det är. Jag fick reda på ett och annat, jag kände mer och mer att jag inte skulle klara av det och jag var inte redo nu märkte jag. Trots att jag ville behålla barnet så skulle det inte fungera på olika sätt..


Jag och mamma åkte in till Hudik för att göra ett ultraljud, jag fick se den lilla men jag såg inte så mycket för jag hade ju aldrig sett ett foster förut. Sen var det ju inte så jätte långt gången heller så det kan ju vara därför jag inte såg och inte riktigt förstod. Hon mätte "fostret" och kom fram till hur långt gången jag var, jag var 10+6 eller 11+0 och fick en tid veckan efter på en onsdag, samma dag som jag gick in i vecka 13. Jag fick tre tabletter som jag skulle ta några timmar innan skarpningen som dom skulle göra eftersom jag var för långt gången för en medicinsk abort.


Onsdagen var här och jag skulle precis ta tabletterna och mamma frågar om jag verkligen var säker på det här, att det inte fanns något tillbaka efter att jag hade tagit tabletterna. Jag ville inte fundera mer på om jag var säker eller inte, för det skulle jag inte klara av så jag stoppade in tabletterna i munnen och sköljde ner dom med ett glas vatten. Senare åkte vi till Hudik och jag kommer inte ihåg så himla mycket men. Jag blev lämnad själv på en avdelning så tog dom sprutor, fick värktabletter & andra tabletter. Jag fick sitta där i min ensamhet och vänta, vänta och vänta på att jag skulle få bli nersövd. Självklart var det massa barn där bara för att det var tid för mig att ta bort mitt barn & jag fick massa dubbla tankar och tyckte det var lite små jobbigt för stunden.


Sen var det min tur, jag blev nersövd & dom gör det som ska göra. Efter ett tag vaknar jag upp bland annat folk i en säng, jag är jätte trött och förstår nästan ingenting och mamma kommer först, men hon skulle gå och hämta killen som inte längre var min kille då. Vi satt och pratade lite om allting & nu var det gjort. Jag skulle gå och byta om till mina kläder och började blöda då, inte alls så jätte mycket men jag blev deprimerad när jag såg blodet. Under hela hemresan så sov jag bara, jag hade ont och var så sjukt trött så jag orkade ingenting. Jag hade ont i flera dagar & blödde en del, men inte så jätte mycket nu heller..


Jag tror nog att jag tyckte det var extra jobbigt med tanke på att dom som jag spendera mest tid med var gravida, och nästan i stort sätt pratade om sina graviditeter med varandra hela tiden. Det var jobbigt att höra om det eftersom att jag inte behöll mitt barn även fast det hade blivit det bästa, för jag tror inte att barnet skulle ha fått det så jätte bra. Men jag var jätte glad för deras skull för jag såg lyckan i deras ögon när dom bar runt på deras småttingar, det är alltid härligt att se vänners leende och lycka!


Dom flesta stöttade mig väldigt mycket, men om jag minns rätt så ville jag inte öppna mig så otroligt mycket för jag tyckte det var jobbigt att prata om det. En del sa något i stil med att "jag skulle aldrig kunna göra en abort, man tar ju för fan livet av en människa", det var det värsta jag någonsin hade hört och jag kände hur det bara sved i ögonen och jag ville bara skrika, gråta och jag fick sån jäkla panik. Jag förstår inte hur man kan säga såna hårda ord till någon som har gjort abort, det är fan riktigt idiotiskt och man borde skämmas tycker jag. Det är inte lätt att göra en abort och det vet ni som har gjort det om också, det är inget man senare springer runt och är stolt över osv..


Jag har väl förträngt det mesta, därför det inte är så jätte detaljerat men det får duga så som det är. Det tog ett tag innan man "kom över det hela" och i början låg jag mestadels hemma och bara grät & grät, men det släppte till slut.


 

Av Frida Skoglund - 14 juni 2010 15:17

Låg i natt och tänkte på vad jag skulle ta och skriva om här i bloggen, så jag kom ett och annat som jag tänker skriva om som har tagit väldigt mycket på mina krafter i tidigare år. Men det kommer antingen upp ikväll eller imorgon - inom dom närmaste dagarna så att säga.

Idag har jag varit och handlat och kämpade mig igenom affärerna, det går segt att handla när mamma är med för hon stannar hela tiden och det är inte skönt att bara stå helt stilla, nix då rör jag hellre på mig hela tiden. Så sparkade lillan en del så kändes som att jag skulle kissa på mig och än har jag inte varit på toan sen jag kom hem, hehe jag är nog lite lat ibland trots allt! Hur som helst så köpte jag massa smått och gått med Johannes & Elin som vi ska trycka i oss ikväll, så jäkla tråkigt att man inte har tvn hemma för då kan man ju inte kika på film i lugn och ro heller - suck & suck.

Men nu väntar vi på att mamma ska komma hem från affären med lite mat som vi kan laga, har bara fått i mig lite frukost idag och det börjar vrida och vända sig i magen om man säger så. Måste få upp lite energi så får allt ta och trycka i mig lite mer mat, för det går inte att äta så som jag gjorde innan graviditeten eftersom det tar mycket mer på krafterna nu än vad det gjorde då!

Hoppas det slutar att blåsa idag så man kan lägga sig i solen, annars tar vi till annat! Ska se till att ha en riktigt mys dag och en bra sådan, hoppas ni också får det och lämna tankarna för en sväng!


 

Ovido - Quiz & Flashcards