Min vardag & mycket mer.

Alla inlägg den 12 september 2010

Av Frida Skoglund - 12 september 2010 20:56

Då var ännu en vecka avklarad inom graviditeten och ännu en vecka närmre förlossningen! Har haft mycket ont den här veckan och nästan varje spark ger ifrån sig mer eller mindre ont den också, men det är ju bara glädje bakom allting. Men annars är allting super bra med liten och graviditeten rullar på som den ska göra, tror jag. Har fått någon knepig färg på flytningarna också, men det är inte riktigt flytningar heller med som en läcka. Men dom sa att allt detta är ett tecken på en förlossning inom snar framtid så jag ser verkligen fram emot det, så allt ont är så värt när man för första gången sen ska få se liten. Har inte mycket att skriva om denna vecka heller, är nästintill lika varje vecka. Hon livar som tusan nu, magen står åt alla håll och kanter och ibland ligger hon och trycker under en längre tid så det känns som att huden ska spricka, svider och kliar en hel del också vid dessa tillfällen.


Barnet:

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.


     

 

Av Frida Skoglund - 12 september 2010 11:43

Sov hos mormor i natt och var hemma hos henne och mamma, ja för er som inte vet så bor min mormor en trappa upp ovanför mamma. Så jag hade inte direkt något internet igår som ville fungera på den här datorn, och mammas dator orkar jag absolut inte med igen! Ska lägga upp bilder senare på magen från v.36 fram till idag, har ju inte haft det på tanken ett tag nu det där med bilderna men nu kommer dom snart. Så ska jag skriva om den nya veckan jag går in i också, så bara att hålla utkik!


Annars har helgen varit helt okej, fick sällskap mitt i natten i fredags och igår var jag hos mormor och mamma som sagt så. Hoppas alla andra ni också haft det, finns ju inget bättre. Men nu ska jag snart ringa och vecka grannen, han som bad om det så då får han allt skylla sig själv!  


 

Ovido - Quiz & Flashcards